ABC-darium

Afdelingsmøder – møder hvor lærere og pædagoger i Opsamler, LA, MB og OB diskuterer og planlægger undervisningen og afdelingens aktiviteter. Afdelingerne er rygraden i skolens arbejde.

Afgangsprøver - Efter 10. klasse kan eleverne gå op til Folkeskolens 10. klasses prøve i dansk, matematik, engelsk, tysk,og fysik/kemi. Det  er ikke muligt at gå til eksamen efter 9. klasse.

Ansøgningsskema om optagelse på Helsingør lille Skole
Se desuden "optagelse af elever" senere i denne artikel.
 
Arbejdspligt - Forældres pligt til at give skolen en del af deres arbejdskraft. 20 timer årligt pr. forælder.
 
Bankkonto - Reg. 5050. Konto.nr. 1081801
 
Billedmager - Skolens billedkunstlokale 
 
Bommen – Fra De Mezasvej indtil gården har vi en løftebom. Den skal være nede og  aflåst. Kan åbnes ved hjælp af en lærernøgle, hvis man ekstraordinært har brug for at køre op i gården.
 
Brandtrappen – udvendig trappe på hovedbygningen. Der er absolut forbud mod at lege eller opholde sig på denne trappe. Kun ved brandøvelser og brand må den benyttes.
 
Buller – den del af Bø’s klasselokale, der ligger ud mod boldbanen.
 
Buskort - HT-kortet, der gælder til 30 børn og 2 voksne, reserveres (f.eks. til brug på p-dage) ved henvendelse til Ronnie på kontoret.
 
– forkortelse for børnehaveklassen.
 
Danse skolen ind - Dans i skolegården med børn, lærere og forældre ved skolens begyndelse i august
 
Danse skolen ud - Dans i skolegården med børn, lærere og forældre ved skolens afslutning i juni
 
Cykler – Godt, miljøvenligt transportmiddel, der formindsker morgentrafikken på Fredericiavej. Skal parkeres i området ud mod Flynderborgvej.
 
Elevråd - MB og OB har elevråd med 2 repræsentanter fra hver klasse. Der afholdes jævnlige elevrådsmøder.
 
Fastelavn - Børnene møder udklædt. Der synges sange, vises kostumer, slås katten af tønden og spises fastelavnsboller.
OB deltager efter tid og behov, men de plejer da at knuse et par tønder. 
 
Fester - Skoleåret byder på 2 traditionsrige fester for alle på skolen, nemlig kulturjammen i december og sommerfesten i juni. Hertil kommer diverse klasse- og forældrefester som planlægges i løbet af året. Dato for de fleste fester fremgår af skolens aktivitetskalender på hjemmesiden.
 
Forsikring - Mange forældre tror, at det automatisk er skolens ansvar, hvis der sker skade af den ene eller anden art på skolevejen eller i skolen. Men det er det desværre ikke. Vi har fået følgende oplysninger fra vores forsikringsselskab:
Kommer jeres barn til skade i skolen, når tilsynspligten er opfyldt eller på skolevejen, er skaden normalt skolen uvedkommende i erstatningsmæssig forstand. Forældre opfordres til at tegne en ulykkesforsikring for deres barn. Ulykkestilfældet bør altid anmeldes til eget forsikringsselskab, eller der bør rejses krav mod skadevolder.
Hvis en elev forvolder skade – f.eks. på skolens inventar eller på en kammerat – kan eleven blive gjort ansvarlig. Da de fleste husstande har en familieforsikring, vil den betale erstatning for barnet, hvis det personligt bliver gjort ansvarlig.
Skolen påtager sig intet ansvar for glemte eller bortkomne ting, penge og værdigenstande, cykler eller knallerter. Fundne værdisager skal afleveres på kontoret.
 
Forældrerep - Hver klasse vælger 2 forældrerepræsentanter, der oftest vælges for 2 år ad gangen. Der afholdes forældrerepmøde 2. tirsdag i udvalgte måneder. I forældrerep drøftes emner med pædagogisk og praktisk relation til skolen. Emnerne kan udspringe af diskussioner på forældremøder i de enkelte klasser.
Det er desuden forældrereppernes ansvar at uddelegere opgaver i forbindelse med fester på skolen.
Hvis der kommer en ny elev i klassen skal forældrerepperne tage kontakt til de nye forældre og informere dem om vigtige ting vedr. klassen og skolen.
Læs mere her
 
Fripladstilskud - der er mulighed for at søge om nedsættelse af skolepengene, idet der er afsat et beløb til dette formål i skolens budget. Ansøgningsskemaer hertil kan fås ved henvendelse på kontoret.
 
Fritidsklub - Efter 3. klasse kan elever tilmeldes de kommunale fritidsklubber.

Fødselsdag - skolens fødselsdag er d. 2. september. Skolen er oprettet i 1962.

Generalforsamling - afholdes hvert år i marts-april (se skolens aktivitetskalender)

Glemmetøj - er noget vi har rigtig meget af. Det lægges i reolen ved trappen ned til kælderen i hovedbygningen. Med mellemrum gøres der opmærksom på, at man skal kigge efter glemmetøj,  hvorefter det afleveres til velgørende organisationer.

GY - betegnelse for gymnastiksalen og faget gymnastik.

HLS - Helsingør lille Skole

HLSV – Helsingør lille Skoles Venner. Forening for tidligere lærere, forældre og andre interesserede.
 
Is-gangen – gangen i den gamle bygning, hvor bl.a. lærerværelse og musik ligger.

KREA - de kreative fag på mellemtrinet. 3. til 6. klasse har 3 ugentlige kreatimer. Timerne omfatter køkken, sy, sløjd, drama, samt ad hoc fag.

Kulturjam - julefest i december måned for elever, forældre og lærere. Eleverne optræder med sange og musik fra musikundervsiningen eller fremviser elementer af andre musisk/kreative aktiviteter.

Køkken - skolen råder over 3 køkkener (et i hver bygning). Køkken er et fag under de kreative fag.

LA - Lille Afdeling (Bø - 2. kl.)

Ledelse - skolens ledelse varetages af Gitte Baaring Hansen (økonomisk og administrativ leder) og Louise Brandt (pædagogisk leder). 

Lille Rulle - Lille Afdelings kreative fag på tværs af klassetrin

Linjefag - OB's praktisk-kreative valgfag.

Loppemarked - afholdes hvert år i foråret af OB´s elever, forældre og lærere. Overskuddet går til OB´s rejser. Tidspunktet fremgår af skolens aktivitetskalender.

Lufter - frikvarter

MB - Mellembygningen (3. til 6. kl.)

Mellembølge - emneperiode for mellembygningens børn. Der arbejdes på tværs af fag og klassetrin ud fra et overordnet  emne. Afsluttes med en udstilling.

Motionsdag - sidste dag inden efterårsferien afholder skolen motionsdag med skiftende indhold.

Månedsopgave - individuel emneopgave på mellemtrinet, hvor der laves en rapport og en fremlæggelse af et valgt emne.

Naboer – et meget tolerant og forstående folkefærd
 
Nødhjælpskasse – findes på lærerværelset.

Oasen  - lokalet på første sal, der huser kontor for skolens pædagogiske ledelse, ledelsesmøder og sundhedsplejerske. 

OB - overbygningen (7. til 10. kl.)

Opbrudt skema - perioder, hvor det almindelige skema erstattes af anden form for undervisning - f.eks. tværfaglige og aldersintegrerede projekter. I disse perioder får børnene et særligt skema.

Opsamleren - skolens fritidsordning

Optagelse af elever - Der udfyldes og afleveres et ansøgningsskema, som fås på kontoret eller printes ud her.  Ansøgningsskemaets side 2 og 3 skal udfyldes. Ansøgere til kommende børnehaveklasse indkaldes til samtale i november måned, hvorefter klassen sammensættes. Elever med søskende på skolen har fortrinsret. Elever til andre klasser kommer, hvis der er en ledig plads, på prøve i klassen i en uge, når en optagelsessamtale har fundet sted.

Parkering – Parkering må IKKE foretages ud for skolens grund eller på De Mezas vej. Når man parkerer for at sætte sit barn af, skal barnet sættes af ind mod fortovet og ikke ud mod gaden. Vore naboer sætter pris på at deres indkørsler holdes fri.

Pedellen - hedder Bo og har fået sit kontor og værksted i den blå skurvogn. Han træffes på skolen og har telefon nr. 2097 8030

Psykolog – Skolen er tilknyttet Helsingør Kommunes PPR (Pædagogisk, psykologisk rådgivning).

Rengøring - skolen rengøres dagligt efter fastsat plan. En forudsætning for, at der kan gøres rent, er, at alle stole er sat op og at større genstande, der ikke kan gå i en støvsuger, er samlet op fra gulvet.
Hovedrengøring varetages af forældrene på arbejdsdagene (se arbejdspligt).

Rengøringsartikler – rengøringsrum. Ind i mellem gør forældrene rent på skolen (frivilligt eller tvungent – se arbejdspligt). Rengøringsartikler fås ved henvendelse til Bo (pedel). Rengøringsrummene er forbeholdt vores ansatte rengøringspersonale. Det er en forudsætning for, at de kan gennemføre deres arbejde, at der ikke er fjernet rengøringartikler fra deres rum.

Sekretær - hedder Ronnie. Træffes på kontoret hver dag fra kl. 8.30 til 14. Fredag dog kun til kl. 13.

Skolelægen - Kontakt egen læge eller skolesundhedsplejersken.

Skolemøde - møde for alle skolens elever, hvor klasserne på skift står for indholdet.

Sløjd - skolens sløjdlokale samt faget sløjd, som indgår i MB's krea. Opsamleren er desuden flittig bruger af lokalet.

Snebolde. Der må kastes med sne på boldbanen og LA´s børn må lave sneboldkamp ved hængebroen.

Sundhedsplejerske – Sundhedsplejerskens arbejde omfatter:

Indskolingsundersøgelse af børnehaveklassen i samarbejde med Børne- og ungelægen.

1. kl. EMNE: ”Mad” - klasseundervisning eller i grupper.
Individuel sundhedssamtale. Mål, vægt og syn. 
Indskolingsundersøgelse for børn, der ikke har gået i børnehaveklasse.
 
2. kl. EMNE: ”Håndvask” - klasseundervisning eller i grupper.
 
3. kl. EMNE: ”Motion og bevægelse” - klasseundervisning eller i grupper.
 
5. kl. EMNE: ”Pubertet” - klasseundervisning eller i grupper.  
Individuel sundhedssamtale. Mål, vægt og syn.

6. kl. EMNE: ”Trivsel. Medansvar for eget liv. Kammeratskab” - klasseundervisning eller i grupper.
 
8. kl. EMNE: ”Kønssygdomme og prævention” - klasseundervisning eller i grupper.  
Individuel sundhedssamtale. Mål, vægt og syn.
 
Endvidere ses de børn, der har nogle sundhedsmæssige problemstillinger, som skal følges årligt eller hyppigere ud over ovenstående plan.
Rækkefølge for undersøgelser: 2. kl. - 3. kl. - 8. kl. - 5. kl. - 1. kl. - 6. kl.

SUV - specialundervisning. SUV-lokalet ligger øverst i den gamle bygning.

Sy - lokale øverst til højre i den gamle bygning.

Sygdom – ved sygdom skal der ringes afbud til skolen i tidsrummet 7.45-8.15 på opsamlerens telefonnummer  49250214. Eller ved at lægge besked på kontorets telefonsvarer 49210203. Det er meget vigtigt at dette overholdes. Hvis en lærer er syg, vil der sædvanligvis være vikar. I sjældne tilfælde (når ingen vikar findes) får eleverne i 6.-10. klasse fri eller arbejder alene.

Tandlæge – Elever fra lilleskolen er tilknyttet den kommunale skoletandpleje. Al kontakt til tandlæge foregår direkte mellem det enkelte hjem og tandklinikken (for de flestes vedkommende klinikken på Rønnebær Alle).

Teater - Der er tradition for teaterprojekter i alle de tre afdelinger

Tilsynsførende - Bente Haugaard er skolens tilsynsførende. Den tilsynsførende vælges på skolens generalforsamling for fire år af gangen. Hvert år skal hun udarbejde en overordnet tilsynsrapport i forbindelse med skolens generalforsamling. sneste tilsynsrapport kan læses under menupunkt Om skolen -> tilsynserklæring.

Trafikforhold -Afsætning af elever – Pas godt på vores børn!

Vi har desværre ikke de mest optimale parkeringsforhold på Lilleskolen. Det er derfor ekstra nødvendigt, at alle respekterer den skiltning, der er ved skolen.

Der må ikke standses på skolesiden mellem Bülowsvej og Flynderborgvej (Stopforbud!) og der må ikke parkeres på modsat side af vejen. De, der vælger at sætte børnene af på modsatte side af vejen, skal sørge for, at afsætningen foregår på fortovssiden og ikke ud på kørebanen. Der opstår ofte farlige situationer, hvor børn løber over kørebanen foran de biler, der kommer om hjørnet fra Flynderborgvej.

Hvis du vælger at køre dit barn i bil til skole, skal du komme i god tid (gerne inden kl. 8.10) – på den måde er du med til at sikre, at de børn, der selv kommer gående ellercyklende til skole, får plads på vejen.

Udmeldelse - se her

Åbent hus - første lørdag i november inviteres alle interesserede til at se skolen i arbejde kl. 10-13. Dagen er en obligatorisk skoledag for elever og lærere fra 9.30-12.00. 

Åbningstider - Opsamleren åbner kl. 7.30  og lukker kl. 17 mandag - torsdag, fredag 7.30 - 16.